Cholesterol

Verhoogd cholesterol

Uit onderzoek is gebleken dat er te veel cholesterol in je bloed aanwezig is. Een te hoog cholesterolgehalte vergroot de kans op hart- en vaatziekten. Omdat hart- en vaatziekten onder andere veroorzaakt kunnen worden door verkeerde eetgewoonten, heeft je arts je doorverwezen naar een diëtist. Samen zullen we kijken naar je huidige leefstijl en eetpatroon. Misschien ben je al heel goed bezig, maar misschien kun je toch nog wat aanpassen. Kleine aanpassingen kunnen soms al resultaat geven.

Eigen aanmaak

In de lever worden twee soorten cholesterol aangemaakt. In het kort spreken we van goed (HDL) en slecht (LDL) cholesterol. Bij een te hoog gehalte aan slecht cholesterol en/of een te laag gehalte aan goed cholesterol kan bloedvatvernauwing ontstaan.

Uit de voeding

Door een gezonde leefstijl en door goede voeding te gebruiken, daalt het slechte cholesterol en stijgt het goede cholesterol.

Sommige mensen hebben een verhoogd risico tot een (veel) te hoog cholesterolgehalte van het bloed. Bijvoorbeeld door aanleg of door overgewicht. Soms helpen aanpassingen in de voeding dan onvoldoende en zijn dan ook medicijnen nodig om het cholesterolgehalte te verlagen.

Lichaamsbeweging

Lichaamsbeweging zorgt voor een stijging van het goede cholesterol, wat gunstig is.

Probeer elke dag 30 minuten (matig) intensief te bewegen; bijvoorbeeld stevig doorwandelen, fietsen of zwemmen. Daarnaast kun je bij alledaagse dingen kiezen voor meer activiteit. Een paar voorbeelden:

  • Neem de trap in plaats van de lift of roltrap
  • Doe boodschappen te voet of ga met de fiets
  • Kies niet altijd de kortste weg of stap een halte eerder uit


Stop met roken

Roken is de belangrijkste risicofactor voor het krijgen van bloedvatvernauwing (atherosclerose). Stoppen met roken is dus belangrijk en altijd de moeite waard. Vanaf de eerste dag krijgen hart en bloedvaten het gemakkelijker. Al binnen een half jaar na het stoppen is het risico enorm gedaald.

Gezond gewicht

Wanneer je gewicht te hoog is, vergroot dit de kans op een verhoogd cholesterolgehalte. Vooral veel buikvet (tailleomtrek bij mannen meer dan 102 cm en bij vrouwen meer dan 88 cm) heeft een slechte invloed op de hoeveelheid en de soort cholesterol.

Voedingsadvies

De basis van de voeding voor iemand met een verhoogd cholesterolgehalte is gezonde voeding, zoals die voor iedereen geldt. Je moet echter wel extra letten op het soort vet in de voeding. Neem contact op om je voeding op de beste manier aan te passen.

Meester P.D. Kleylaan 10
Eerste Tochtweg 76D
Nieuwerkerk aan den IJssel

06 82 18 60 77
van 08:00 tot 20:00

petra@dietistpetra.nl