Ga naar de inhoud

Bloeddruk

Hoge bloeddruk

Veel mensen in Nederland hebben een hoge bloeddruk. Van een hoge bloeddruk hoef je niets te merken, maar deze kan wel schade in je lichaam veroorzaken. Een passende voeding kan je bloeddruk verbeteren.

Hoe herken je een hoge bloeddruk?

De volgende klachten kunnen wijzen op hoge bloeddruk:

• Duizeligheid
  • Hoofdpijn

De oorzaak van hoge bloeddruk is vaak niet bekend. In sommige families komt hoge bloeddruk vaker voor dan in andere families. Hoge bloeddruk kan ook een gevolg van een nierziekte zijn. Je bloeddruk stijgt sowieso naarmate je ouder wordt.

Hoe wordt hoge bloeddruk behandeld?

Hoge bloeddruk wordt vaak behandeld met medicatie. Afhankelijk van je medische situatie word je doorverwezen naar een diëtist. Voeding kan in een aantal gevallen bijdragen aan het verlagen van je bloeddruk. De diëtist kan je hierbij helpen. Verder is het belangrijk om niet te roken en voldoende te bewegen.

Wat is de rol van voeding bij hoge bloeddruk?

Een gezonde voeding kan een gunstig effect hebben op je bloeddruk. Onder andere door je zoutinname te beperken, kan je bloeddruk dalen. Soms helpt het ook om af te vallen.

Wanneer ga je naar de diëtist?

Een diëtist kan je helpen je bloeddruk te verlagen. Weet je dat je bloeddruk te hoog is, maak een afspraak om je voeding door te nemen.  De behandeling van de diëtist Petra is praktisch en persoonlijk. Petra weet welke producten bijdragen aan een hoge bloeddruk en hoe je die het beste kan vervangen. Ook kijkt ze of je genoeg voedingsstoffen binnenkrijgt, passend bij jouw situatie.

Oranjepad 12
Nieuwerkerk aan den IJssel