Ga naar de inhoud

Diabetes

Diabetes wordt ook wel eens suikerziekte genoemd. Diabetes is een ziekte waarbij het lichaam de bloedsuiker niet meer goed in evenwicht kan houden. Dat komt doordat het lichaam niet meer goed reageert op insuline en/of doordat het lichaam onvoldoende insuline produceert. Insuline regelt de bloedsuikerspiegel.

Er zijn diverse soorten diabetes, de meest voorkomende is diabetes type 2. Negen van de tien mensen met diabetes hebben diabetes type 2.

Hoe kun je diabetes herkennen?

Veel symptomen van diabetes lijken op klachten die iedereen wel eens heeft zoals vermoeid en futloos zijn. Vaak hebben mensen jarenlang niet door dat ze diabetes hebben omdat de klachten regelmatig niet duidelijk zijn. Mocht je de volgende klachten hebben, ga dan naar de huisarts:

• Veel dorst en last hebben van een droge mond
  • Veel plassen
  • Veel moe zijn
  • Last van ogen, zoals rode en branderige ogen, wazig zien, dubbel zien of slecht zien
  • Slecht genezende wondjes
  • Kortademigheid of pijn in benen bij het lopen
  • Infecties die vaak terugkomen, zoals blaasontsteking

Wanneer je bij de huisarts geweest bent en je bloedsuiker blijkt verhoogd dan is het heel verstandig om een afspraak te maken bij de diëtist. Tijdens het consult zal ik uitleg geven over diabetes, wat houdt het in en wat kun je er met voeding aan doen. In veel gevallen valt er met kleine aanpassingen in de voeding al iets te veranderen aan de bloedsuikerwaardes. In sommige gevallen kunnen de aanpassingen ervoor zorgen dat er minder of wellicht zelfs geen medicatie nodig is. Wacht dus niet langer, woon je in Nieuwerkerk aan den IJssel, Zevenhuizen of Nesselande, maak een afspraak bij Petra voor goed advies en begeleiding.

Heb je al langere tijd een hoge bloedsuiker ook dan is het raadzaam een afspraak te maken, aangepaste voeding kan ervoor zorgen dat de bloedsuiker waardes zakken of niet verder gaan stijgen.

Hoe kun je diabetes herkennen?

• Veel dorst en last hebben van een droge mond
  • Veel plassen